söndag 1 november 2009

Lillemor


Jag har varit på min killes land i helgen. När vi satt och drack kaffe berättade hans mormor och mostrar att kopparna vi drack ur, "Lillemor" som tillverkades av Gefle porslinsfabrik på 50-talet och alla tror var ritade av deras då så heta designer Arthur Percy egentligen är formgivna av hans underhuggare Lillemor Mannerheim men Arthur tog åt sig hela äran. Han sa att "din tid kommer" och Lillemor fick hålla tillgodo med att få dekoren på kopparna uppkallad efter sig.
Ett ganska vanligt fenomen i forgivarbranschen men jag har inte kunnat släppa det på hela helgen ändå, snålhet stör mig.

3 kommentarer:

Pethra på Design och Inredningsbloggen sa...

Ja, fy vilket sätt! Usch, varför gör folk så?

Anonym sa...

Tyvärr förekommer detta i nästan alla branscher och det är alltid samma typ av människor som gör på det sättet-de utan skam i kroppen...
Det läskiga är att de ofta TROR att de själva har kommit på idén fast de egentligen har hört någon säga det tidigare...

Mia :)

Frida sa...

Min idol Marianne Westman var med om nästan samma lika under sin karriär, det berättade hon över en telefonintervju i våras. Pigg 80-nånting som hon är, men sånt där glöms nog aldrig.